Nieuwe salarissoftware en de pensioenaangifte

De pensioenaangifte regel je via het Selfservice Werkgevers Portaal óf via salarissoftware. Als een (nieuw) salarispakket kiest heeft dit gevolgen voor je pensioenaangifte. Geef dit dus uiterlijk een dag vóórdat je overstapt aan ons door.

De keuze om te wisselen

Misschien kies je voor het eerst een salarispakket uit of stap je over naar een ander pakket. Vraag aan je softwareleverancier hoe zij de pensioenaangifte ondersteunen. Dit verschilt namelijk per pakket. Je weet dan vooraf waar je aan toe bent.

Wat regel je als je wisselt van salarispakket?

  • Laat ons per e-mail weten naar welk pakket je overstapt en vanaf welke datum: premies@bpfbouw.nl.
  • Als alles duidelijk is krijg je van ons per e-mail een bevestiging.
  • Afhankelijk van het pakket krijg je een nieuw leveranciersnummer.
  • Richt vervolgens samen met je softwareleverancier de aangifte in.

Tips voor de overstap

  • Na een overstap van salarissoftware kan je niet altijd meer eerdere periodes aanleveren. Zorg dus dat alle gegevens in orde zijn voor je overstap. Je kan wel periodes uit het verleden wijzigen via het Selfservice Werkgevers Portaal
  • Vraag je softwareleverancier om te laten zien hoe je de pensioenaangifte regelt.
  • Vaak werken zaken nét iets anders. Dit kan voor signalen zorgen. Neem vooral contact met ons op bij vragen.

Tip: bij een overstap ontstaan vaak signalen doordat de startdatum van inkomstenverhoudingen verandert. Zorg ervoor dat de ingangsdatum van de inkomstenverhoudingen in het nieuwe pakket hetzelfde is als in het oude pakket. Soms kan dat niet. Kies dan voor de fictieve uit en in dienst datum: uit dienst op 31 december van het jaar waarin je stopt met je vorige pakket en in dienst op 1 januari van het jaar waarin je start met het nieuwe pakket.

Als je bestaande aansluitnummer wordt stopgezet

  1. Zorg dat alles goed staat bij je nieuwe aansluiting. Log in op het Selfservice Werkgevers Portaal (SWP) met de eHerkenning dienst ‘werkgever’. Ga naar het tabblad ‘Organisatie’ en klik op ‘wijzig organisatiegegevens’. Geef hier de contactpersonen voor de pensioenadministratie door. Dan weten wij of je dit zelf doet of deze taken uitbesteedt. In onze handleiding lees je meer. 
  2. Meld al je werknemers die in dienst blijven aan onder je nieuwe aansluitnummer. De startdatum is de datum waarop je nieuwe periodiciteit en daarmee aansluitnummer in gaat. Bijvoorbeeld 01-01-2023. Het aanmelden van je werknemers kan via het SWP of via je salarispakket. 
  3. Meld alle werknemers af bij je oude aansluiting. Je meldt ze af per de datum waarop deze aansluiting niet meer actief is. Dus bijvoorbeeld 31-12-2022. Afmelden kan via het SWP of via je salarispakket. 
  4. Zet de oude aansluiting stop. Dit gaat via het SWP. Kies bovenin je oude aansluitnummer. Ga naar het tabblad ‘Organisatie’. Klik op ‘wijzig organisatiegegevens’ en geef de afmelding door via ‘aansluiting en afmelding’. Bij ‘reden einde aansluiting’ kies je ‘overig’.

Als je bestaande aansluitnummer blijft bestaan

  1. Zorg dat alles goed staat bij je nieuwe aansluiting. Log in op het Selfservice Werkgevers Portaal (SWP) met de eHerkenning dienst ‘werkgever’. Ga naar het tabblad ‘Organisatie’ en klik op ‘wijzig organisatiegegevens’. Geef hier de contactpersonen voor de pensioenadministratie door. Dan weten wij of je dit zelf doet of deze taken uitbesteedt. In onze handleiding lees je meer. 
  2. Meld al je werknemers die overgaan naar je nieuwe aansluitnummer aan bij dit nieuwe aansluitnummer. De startdatum is de datum waarop je nieuwe periodiciteit en daarmee aansluitnummer in gaat. Bijvoorbeeld 01-01-2023. Het aanmelden van je werknemers kan via het SWP of via je salarispakket. 
  3. Meld de werknemers uit stap 2 af bij je oude aansluiting. Je meldt ze af per de datum waarop deze aansluiting niet meer actief is. Dus bijvoorbeeld 31-12-2022. Afmelden kan via het SWP of via je salarispakket.